Pershing Opublikowano 27 Września 2005 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 27 Września 2005 Bayerische Motoren Werke AG Munchen - oto pełna nazwa wytwórni. Bawarska fabryka motorów założona została w 1916r. jako fabryka sprzętu lotniczego. W 1923r. rozpoczęła produkcję motocykli , które szybko zdobyły sobie uznanie u użytkowników. W 1928r. powstał oddział firmy BMW w Eisenach (NRD) , gdzie rozpoczęto produkcję pierwszych samochodów o nazwie Dixi , wzorowanych na angielskim samochodzie Austin Seven. Do wybuchu II wojny swiatowej wytwarzano różne modele samochodów osobowych , w tym bardzo popularne modele - 326, 327 i 328. W okresie wojny zakłady BMW wytwarzały silniki do samolotów Messerschmitt, Heinkel i innych , a po jej zakończeniu w Eisenach wytwarzano samochody BMW 340. Od 1952r. samochody BMW wytwarzane były w Monachium. W 1966r. BMW przejeła firme niemiecką Hans Glas. Samochody BMW znane są z dokładności wykonania , a także dobrej dynamiki. Obecnie firma wytwarza 6 grup pojazdów oznaczonych liczbami serii: 1,3,5,6,7,8. BMW produkuje rocznie około 400 tysięcy samochodów osobowych. Oprócz duzych wozów napedzanych widlastymi , 8 cylindowymi silnikami, firma BMW produkowała w 2 połowie lat pięćdziesiatych małe samochody napedzane jedno-dwu cylindowymi silnikami o pojemnosci skokowej 250 , 300 , 600 ccm. Były to tzw. mikrosamochody. na początku lat sześćdziesiątych mikrosamochody zostały zastąpione nieco wiekszymi samochodami o wiekszym nadwoziu i z silnikami o poj. 700ccm. Zapotrzebowane na małe samochody malało , a duże BMW stały się juz przestarzałe , zwłaszcza ich nadwozia. Firma zaczęła przezywać kryzys; mówiło się juz głośno , ze przestanie istnieć. Kierownictwo firmy postanowiło sie jednak bronić. W 1962r. rozpoczeto produkcje samochodu BMW 1500 , który miał nowe 4 drzwiowe nadwozie i wiele nowych zespołów. Rok później przybyła nowa odmiana tego samochodu z silnikiem 1800 ccm , a w następnym - 1964r. wprowadzono do samochodu silnik 1600 ccm. Tak powstał samochód oznaczony jako BMW 1600 , który był wytwarzany przez okres dwóch lat. samochód spotkał się na rynku z dobrym przyjęciem i nie tylko poprawił sytuacje finansową firmy , ale spowodował jej dalszy rozwój. Na salonie samochodowym w Genewie w marcu 1966r. bawarska firma prezentowała nową odmianę nadwoziową samochodu BMW 1600 , dopisując do jego oznaczenia cyfrę 2 , co ma oznaczać 2 drzwiowe nadwozie lub druga serie wozów o tej samej pojemności skokowej silnika. Krótko po prezentacji ruszyła produkcja seryjna pojazdu. BMW 1600-2 był mniejszym samochodem od BMW 1500 , miał krótsze , niższe i węższe nawozie , a także mniejszy rozstaw osi. Zmniejszenie wymiarów zewnętrznych nawozia spowodowało zmiejszenie wewnętrznej przestrzeni użytecznej samochodu. Mało było miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Poza tym tylna kanapa była tak ustawiona , że nawet pasazer niskiego wzrostu (np.160cm) opierał się głowa o tylna szybę. Przy gwałtownym zwiekszeniu predkości jazdy , stwarzało to poważne niebezpieczeństwo urazów. Przednie indywidualne fotele można było regulować wzdłuż osi nawdozia , oraz pochylać oparcia az do połozenia na kanape tylną , nie uzyskiwało się jedna równej płaszczyzny do spania. samochód miał dobrze przewietrzane wnętrze nadwozia. szyby w drzwiach były opuszczane , natomiast szyby obok drzwi uchylane do przodu. Oprócz tego był system wentylacji bezprzeciagowej , powietrze z wnetrza nadwozia byo usuwane przez otwory przy szybie tylnej. Wnętrze pojazdu wyposażono w podręczne schowki, W przegrodzie czołowej pod przednią szybą biegła półka na drobiazgi oraz umieszczony był zamykany schowek. W tylnej scianie oparć przednich foteli znajdowały sie spore kieszenie , wymienione wyżej pomieszczenia na drobiazgi uzupełniały i tak pojemny (450dm3) bagażnik. BMW 1600-2 w momencie wprowadzenia go do produkcji zaliczany był do samochodów o charakterze sportowym. Cechy sportowe pojazdu , to : dobrze dobrany , dynamiczny silnik. Dobrze zestopniowane przekładnie oraz dobrze dobrane zawieszenie i ogumienie. Silnik samochodu umieszczono z przodu i pochylono w prawo pod kątem 30 stopni. W głowicy odlanej ze stopów lekkich , umieszczono wałek rozrządu napedzany od wału korbowego 2 rzędowym łańcuchem. Zawory ustawiono w dwóch rzędach pod katem 52 stopnie. Sterowanie zaworami odbywało się za pomocą dzwigni bezposrednio (bez popychaczy) przez kjrzywki wałka rozrządu. Drugi krótki jednorzędowy łańcuch napędzał pompe układu smarowania. Wał korbowy osadzono w 5 łozyskach. Silnik wsunięty był głęboko do wnętrza pojazdu tak , że krótka dzwignia zmiany biegów wychodziła bezposrednio ze skrzyni przekładniowej tuz przy przednich siedzeniach. Manewrowanie tym dynamicznym wozem byo utrudnione , przyczyna tego było przełozenie układu kierowniczego. Nalezało wykonac aż 4 obroty kołem kierownicy od i do skrajnego położenia kół , oraz dośc duzy , wynoszący 10,4m promień zawracania. Dynamika pojazdu była wówczas rzeczywiście dobra. nawet w czasie jazdy z predkością 100km/h , po przycisnieciu głębiej pedału gazu samochód dobrze przyspieszał. Setke ze startu stojącego BMW 1600 uzyskiwał w czasie 12,8s. Godny odnotowania był fakt , ze dynamika pojazdu nie została okupiona małą trwałością jego zespołów. samochód BMW 1600-2 produkowany był do 1975r.przez cały 10-letni okres jego konstrukcja nie uległa istotnym zmianom. Zwłaszcza w pierwszym okresie produkcji ( w latach szcześćdziesiątych) samochód ten był bardzo nowoczesny, m.in miał powszechnie obecnie stosowane dwa obwody uruchamiana hamulców oraz hamulce tarczowe przy kołach przednich i bebnowe przy tylnych. Z tego pojazdu pochodziły silniki , elementyzawieszenia kół i wiele innych rozwiazań , które wprowadzono do samochodów wytwarzanych po zaprzestaniu produkcji modelu BMW 1600-2. Spośród samochodów firmy BMW , własnie model 1600-2 był najczęściej spotykany w Polsce , a i obecnie jeszcze mozna te samochody zobaczyc na drodze w pełni sprawne technicznie (ja widziałem Pershing. ) Warto dodać , ze w lutym 1975r. , a więc w roku zakończenia produkcji modelu 1600-2 , rozpoczęto wytwarzanie modelu oznaczonego jako 1502. Pojazd ten niewiele się różnił od starszego modelu , miał identyczne nadwozie , ten sam silnik nawet o tej samej pojemności skokowej , lecz o obnizonej mocy o 7,35kW (10KM) BMW 1502 był wytwarzany do 1977roku. DANE TECHNICZNE SAMOCHODU BMW 1600-2 : - Nadwozie samonosne , 2 - drzwiowe , 5 miejscowe - Silnik 4 suwowy , 4 cylindrowy , chłodzony cieczą , umieszczony z przodu pojazdu , napedza kola tylne - Średnica cyl. x skok tłoka/ poj. skokowa - 84 x 71 / 1573ccm. - Moc max. 62,5kW (85KM) przy 5700 obr/min. - Stopień spręzania 8,6:1 - Skrzynia przekladniowa 4 biegowa , całkowicue synchronizowana - Zawieszenie przednie ; wahacze poprzeczne , zwrotnice kolumnowe typu Mc Pherson - Zawieszenie tylne ; trójkatne wahacze wleczone , spręzyny srubowe , amortyzatory teleskopowe - Hamulce dwuobwodowe ze wspomaganiem , przednie tarczowe , tylne bebnowe , hamulec ręczny mechaniczny dziala na koła tylne - Ogumienie o wymiarach 6.00 S 13 (bezdętkowe) lub 165 SR 13 (promieniowe detkowe) (dziwne...spotkał się ktos juz z takimi wymiarami ?? hm...Pershing.) - Długość/szer./wys. poazdu- 423/159/141 cm. - Rozstaw osi - 250cm - Masa własna pojazdu - 940kg , od września 1973r. - 980kg - Predkość max. 160km/h - Zużycie paliwa - 9,6l/100km przy V= 100km/h Uffff. no to tyle z historii i słynnych "zerodwójek" wkrótce troche o rekinach i E30 Pershing. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Piotr Opublikowano 27 Września 2005 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 27 Września 2005 fajna ta lekcja historii, wielkie dzięki Pershing :lol: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pershing Opublikowano 27 Września 2005 Autor Zgłoś Udostępnij Opublikowano 27 Września 2005 Ciąg dalszy , teraz kolej na E21 i E30 Na zmiany w programie wytwórczym dwudrzwiowych samochodów firmy Bayerische Motoren Werke z Monachium trzeba było czekać dość długo. BMW 1602, które zapoczątkowały serię samochodów dwudrzwiowych, weszły do produkcji w 1966 r. i były budowane przez dziesięć lat - do 1975 r. W 1968 r. zaczęto produkcję serii dwudrzwio- wych BMW 2002 z 2-litrowymi silnikami. Samochody te były wytwarzane również do 1975 r. W lipcu tamtego roku weszła do produkcji seria 3 samochodów. Poprzednie dwie zdobyły sobie uznanie u odbiorców, dobrze były sprzedawane, ale z biegiem lat po prostu zestarzały się; za długo były w produkcji. Walka konkurencyjna na zachodnich rynkach zbytu była bezpardonowa. Klientów odebrały firmie BMW również zachodnioniemieckie firmy Ford i Opel, które zresztą były pod zarządem koncernów amerykańskich. Uwzględ- niając powyższe, monachijska firma pospiesznie wprowadziła do produkcji trzecia serię wozów dwudrzwiowych. Aby nie tracić czasu na opracowywanie całkiem nowego samochodu, wykorzystano w dużej mierze elementy czterodrzwiowego samochodu serii 5, wytwarzanego od 1972 r. Silniki również już były, wystarczyło tylko po nie sięgnąć. Wytwarzała je BMW od wielu lat. Tak więc nowa seria powstała stosunkowo tanim kosztem. Wśród zagranicznych, zachodnich marek samochodów spotykanych w Polsce często można zobaczyć właśnie dwudrzwiowe BMW serii 3. Seria 3 dwudrzwiowych samochodów BMW składała się początkowo z czterech modeli: BMW 316, 318, 320, 320i. W oznaczeniu każdego modelu kryją się trzy informacje. Pierwszy człon, czyli 3, oznacza kolejność serii; 16, 18, 20-pojemność skokową zastosowanego silnika 1600. 1800. 2000 ccm, a litera i oznacza, że jest to silnik z wtryskiem paliwa. W układzie wtryskowego zasilania silników z zapłonem iskrowym ciekłe paliwo (pod odpowiednim ciśnieniem) tłoczone jest do rozpylaczy, z których wtryskuje do czystego powietrza płynącego do roboczych przestrzeni cylindrów. Paliwo może być wtryskiwane w dwóch miejscach: bezpośrednio do komory spalania lub do przewodu dolotowego. W silnikach samochodowych częściej korzysta się z drugiego rozwiązania. Zostało ono przyjęte także przez BMW. Pomiędzy silnikiem z wtryskiem benzyny a silnikiem z wtryskiem oleju napędowego, czyli wysokoprężnym, jest zasadnicza różnica. Wtryśnięta benzyna, po wymieszaniu z powietrzem, jest sprężana w cylindrze, zanim zostanie spalona. Natomiast olej napędowy wtryskiwany jest pod dużo większym ciśnieniem do uprzednio sprężonego przez tłok czystego powietrza znajdującego się w cylindrze. Następuje wówczas zapłon samoczynny bez udziału iskry elektrycznej. W BMW serii 3 stosowano od 1975 r. montowano wyłącznie silniki czterocylindrowe, a od sierpnia 1977 r. również silniki sześciocylindrowe. Czterocylindrowe silniki miały modele: 316, 318. Były to silniki dobrze sprawdzone, gdyż stosowano je już w wozach BMW 1602, a więc ich konstrukcja powstała wiele lat temu. Był zatem czas na opanowanie produkcji silników i zapewnienie im dużej niezawodności. Konstrukcję tego silnika przedstawiono w opisie samochodu BMW 1600-2. Od sierpnia 1977 r. montowano do dwóch modeli BMW - 320, 323i - silniki sześciocy- lindrowe. Była to bardzo udana jednostka napędowa. Zaczęli ją opracowywać konstruk- torzy z BMW, a ostatecznie dopracował konstrukcyjnie i przygotował do seryjnej produkcji znany inżynier Lange, który przeniósł się do BMW z firmy Porsche; silnik ten odznaczał się cichą pracą i miał doskonałe osiągi. Na pewno należał do najlepszych silników produkowanych seryjnie. Przy jednakowej prędkości jazdy samochody z silnikami 6-cylindrowymi zużywały mniej paliwa niż samochody z silnikami 4-cylindro- wymi. Podobnie jak silnik 4-cylindrowy, silnik 6-cylindrowy miał wałek rozrządu umieszczony w głowicy wykonanej ze stopów lekkich. Zawory ustawione były również pod katem, tym razem mniejszym - 44 stopnie. Ciekawostką konstrukcyjną była duża średnica grzybka zaworów. Grzybek zaworu ssącego miał średnicę aż 40 mm, wylotowego 34 mm. Dla porównania, odpowiednie wymiary w silniku naszego Fiata 125p wynoszą: dla zaworu wylotowego 35 mm, a zaworu ssącego 31,5 mm. Nowością w konstrukcji silników firmy BMW było zastosowanie paska zębatego (w silnikach 6-cylindrowych) do napędu wałka rozrządu. Tym samym paskiem napę- dzany był od wału korbowego krótki wałek, od którego odbierały napęd: pompa olejowa i rozdzielacz zapłonu. Wał korbowy leżał w 7 łożyskach. Aby wygospodarować więcej miejsca w przedziale silnika, wentylator umieszczono przed chłodnicą. Nadwozie samochodu miało estetyczny wygląd zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Widać jednak, że pojazd projektowany był wiele lat temu. Ładna była linia nadwozia, ale nie była to linia lekka w rysunku, taka jaka charakteryzowała najnowsze samochody. Przede wszystkim zbyt wysoko przebiegała linia maski silnika. Wewnątrz samochodu siedziało się wygodnie na dobrze opracowanych fotelach, choć może zbyt głęboko, szczególnie na tylnej kanapie. Z tyłu było ciasno, jeśli siedziały 3 osoby. Deska rozdzielcza w środkowej części nad konsolą była nachylona w stronę kierowcy, co ułatwiało obsługę umieszczonych tam przełączników urządzeń ogrzewczo-wentylacyjnych. W listopadzie 1982 r. przeprowadzono modernizację samochodów serii 3. Objęła ona nadwozie, silnik, skrzynię biegów i zawieszenie kół. Obok samochodów ze zmodernizo- wanym nadwoziem (m.in. obniżono linię maski silnika, przeniesiono lampy kierunkowska- zów z naroży błotników przednich w zderzaki), pozostawiono w produkcji samochód z dotychczasowym nadwoziem, otrzymał on oznaczenie BMW 315. Samochód ten napędzany był silnikiem o pojemności 1573 ccm. W gamie samochodów serii 3 od jesieni 1983 r. pojawił się również samochód z nadwoziem 4-drzwiowym, co było odstępstwem od zasady stosowania w tej serii wyłącznie nadwozi 2-drzwiowych. Oprócz samochodów z nadwoziami typu sedan wytwarzana jest wersja ze składanym dachem-kabriolet. Gamę samochodów zamyka pojazd BMW 3.5 Alpina. którego nadwozie ma aerodynamiczne akcenty w postaci spoilerów mocowanych z przodu i tyłu. Samochód ten może być napędzany jednym z silników serii 3 lub silnikami o wyższych osiągach, na przykład silnikiem 3.5-litrowym o mocy około 261KM , pochodzącym z samochodów serii 6. Wówczas uzyskuje prędkość maksymalną 250 km/h. Samochody Alpina nie są wytwarzane seryjnie; wśród seryjnych samochodów serii 3 najlepszą dynamikę ma BMW 323i - prędkość od O... 100 km/h osiąga w 9 s rozpędzania. W produkowanych w 1984 r. samochodach nie była przestrzegana zasada wynikająca z oznaczeń modeli wg pojemności silnika. Przykładem jest BMW 316, który napędzany jest silnikiem o pojemności skokowej 1,8 l. DANE TECHNICZNE SAMOCHODU BMW 316 (323i) - Nadwozie samonośne, 2-drzwiowe, 5-miejscowe - Silnik 4-suwowy, rzędowy, 4-cylindrowy (6-cyl.) chłodzony cieczą, umieszczony z przodu, napędza koła tylne - Średnica cyl. x skok tłoka/pój, skokowa-89 x 71 mm/(1767 cm3 (80x76,8mm/2315ccm) - Moc maksymalna 66 kW (90 KM) przy 5500 obr/min (110 kW (150 KM) przy 6000 obr/min) - Stopień sprężania 9,5:1 (9,8:1) - Skrzynia przekładniowa 4- lub 5-biegowa mechaniczna albo automatyczna (5-biegowa mechaniczna albo automatyczna ZF) - Zawieszenie przednie; wahacze poprzeczna, kolumny amortyzatorów teleskopo- wych z górnymi sprężynami teleskopowymi-typ .Mc Pherson, stabilizator - Zawieszenie tylne; niezależne, trójkątne wahacze wleczone, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator - Hamulce dwuobwodowe ze wspomaganiem, przednie tarczowe, tylne bębnowe (przednie i tylne tarczowe), hamulec ręczny mechaniczny działa na koła tylne - Ogumienie o wymiarach 175/70 HR14 (195/60 VR14) - Długość/szer./wys./pojazdu - 432,5/164,5/138 cm - Rozstaw osi-256,5 cm - Masa własna pojazdu-990 kg (1090 kg) - Prędkość maksymalna- 175 (204) km/h - Zużycie paliwa-7 6 (8,4) 1/100 km przy V= 120 km/h, pojazd ze skrzynią 5-biegowa mechaniczną W następnym odcinku 5 E12 i 5 E28 Pershing. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pershing Opublikowano 30 Września 2005 Autor Zgłoś Udostępnij Opublikowano 30 Września 2005 E12 E28 Produkowane obecnie samochody BMW noszą oznaczenia: 518, 520i, 525i, 525e, 528i oraz 524td-mają wspólne nadwozie różniące się na zewnątrz małymi szczegółami. Wyjaśnijmy najpierw samo oznaczenie modeli, o którym już wspomniano prezentując .pojazdy serii 3. Jak wiadomo, firma BMW oznaczała swoje pojazdy wg pojemności skokowej silnika, np. 1 600, 1800, 2000 itd. Później pojawiły się oznaczenia typu 1602, 1802, które wyjaśniały, że jest to drugi model samochodu o takiej samej pojemności silnika. W przypadku omawianych obecnie modeli oznaczenie jest inne. Pierwszy człon, czyli 5, oznacza kolejność modelu, natomiast dalszy- 18, 20..., to właśnie pojemność skokowa zastosowanego silnika, a więc 1,8 l lub 2 l. Według tego wzoru miały być oznaczane wszystkie samochody BMW. Ale jest wyjątek - model 525e ma silnik o pojemności skokowej 2,7 l. Litery przy cyfrach oznaczają: i - iniektor, czyli elektroniczne urządzenie wtrysku benzyny, e-eta (i^), to grecka litera używana w termodynamice, jako symbol sprawności silnika; w przypadku BMW podkreśla ona, że silnik modelu 525e ma wyższą sprawność cieplną niż silniki pozostałych modeli, a więc zużywa mniejsze ilości paliwa, td-silnik Diesla z turbodoładowaniem. Pierwszy samochód z serii „pięćsetek" pojawił się we wrześniu 1972 r., był to BMW 520/520L Najnowszy z tej grupy modeli jest samochód BMW 524td, który ukazał się latem 1983 r. Nadwozie zachowało tradycyjny, charakterystyczny dla samochodów tej firmy, kształt przedniej czyści z dwoma razem złączonymi „plastrami". Jeśli popatrzymy pod katem na czołowa partię nadwozia-na wlot powietrza-to zauważymy klinową jego formę z reflektorami umieszczonymi w dwóch pionowych płaszczyznach. Zderzaki, przedni i tylny, na całej długości miały wkładki elastyczne, które na tej samej wysokości przechodziły na boki nadwozia w postaci listew. Listwy te stanowiły nie tylko akcent dekoracyjny, ale również chroniły nadwozie przed odrapaniem lakieru, np. przy manewrowaniu na parkingu. W porównaniu z poprzednimi modelami 1800/2000 samochody serii 5 były dłuższe i 'miały większy rozstaw osi. Zwiększona długość samochodu przypadała na kabinę pasażerska. Rzeczywiście była ona obszerna. Wchodziło się do samochodu wygodnie przez czworo szerokich drzwi. Siedzenia były może nieco twardsze niż w poprzednich modelach samochodów BMW, ale za to miały korzystne ukształtowanie. Dotyczyło to przede wszystkim przednich foteli - można je było wygodnie ustawiać. Regulowane były: odległość od koła kierownicy, kąt pochylenia oparcia, a także wysokość fotela. Tylne siedzenie było szerokie- 1380 mm, a szerokość wnętrza na wysokości poduszki tego siedzenia wynosiła 1 393 mm. Umożliwiało to wygodną jazdę trzem osobom, miały one dość dużo miejsca, by swobodnie umieścić nogi. Odległość poduszki tylnego siedzenia od oparcia przedniego fotela wynosiła: maksymalnie 300 mm i minimalnie- 185 mm, w zależności od ustawienia przedniego fotela. Głębokość poduszki siedzenia tylnego wynosiła 480 mm. Atrakcyjnie, a co najważniejsze, bardzo funkcjonalnie ukształtowana była deska rozdziel- cza: miała duże powierzchnie wgłębień na podręczne przedmioty, które nie mogą wypaść w. czasie gwałtownych rozpędzeń lub hamowań samochodu. Czteroramienne koło kierownicy miało piastę z miękką wykładziną o dużej powierzchni w kształcie trapezu. Między fotelami przednimi znajdowała się wystająca do wnętrza konsola, w której umieszczono urządzenia sterowania temperatury we wnętrzu nadwozia. Wentylacja była dobrze przemyślana; w ciągu 1 minuty do wnętrza nadwozia wpadało aż 8,5 m3 świeżego powietrza, oczywiście przy zamkniętych oknach. Zresztą nie zastoso- wano w oknach drzwi przednich uchylnych szybek wentylacyjnych. Panowała opinia, że firma BMW dba jedynie o tzw. bezpieczeństwo czynne swoich konstrukcji, a więc o to, aby nie dopuścić do powstania wypadku (skutecznie działające hamulce, stateczność pojazdu w ruchu, dobra dynamika). Modele serii „pięćset" zapew- niały również tzw. bezpieczeństwo bierne (zmniejszały skutki powstałego wypadku), miały nadwozia o stopniowanej sztywności. W razie zderzenia czołowego silnilk nie przemieszczał się do wnętrza przedziału pasażerskiego nadwozia, a wzmacniany dach i wzmacniane słupki tylne zabezpieczały górną część nadwozia przed wgnieceniem po powrocie samochodu na dach. We wnętrzu nadwozia nie było wystających elementów, które mogłyby zranić jadących. Samochody serii 5 wyposażone były w silniki 4 i 6-cylindrowe. Początkowo silniki 4-cylindrowe miały dwa modele: 518 i 520, jednak przeprowadzone w 1981 r. zmiany spowodowały, że model 520 został wycofany z produkcji, pozostał natomiast model 520i-z 6-cylindrowym silnikiem. Po wspomnianych zmianach silnik 4-cylindrowy ma jedynie BMW 518. Silnik tego pojazdu stosowano już wcześniej w samochodach BMW 1800, jednak został on usprawniony. Silniki benzynowe samochodów BMW, zarówno 4- jak i 6-cylindrowe, mają już od wielu lat charakterystyczne komory spalania z gwiazdami zaworów dolotowym i wylotowym - ustawionymi do siebie pod kątem. W wykonanej ze stopów lekkich głowicy silnika umieszczono watek rozrządu, który w modelach 51 8, 524i oraz 528i napędzany jest od wału korbowego długim łańcuchem, a w modelach 520i oraz 525e- pakiem zębatym. Kadłub silnika, oczywiście razem z głowicą, pochylony jest pod kątem 30° w prawo. Silniki poszczególnych modeli samochodów BMW serii 5 różnią się od siebie wieloma parametrami, w tym układem zasilania. Model 518 ma gaźnik, natomiast pozostałe modele napędzane silnikami benzynowymi mają elektronicznie sterowane urządzenia wtrysku paliwa L-Jedronic firmy Bosch w miejsce gaźnika. Inną niż silnik benzynowy ma kostrukcję silnik wysokoprężny napędzający samochód BMW 524td. Wynika to z odmiennej zasady pracy silnika wysokoprężnego. Poza tym silnik wysokoprężny BMW 524td jest doładowywany - powietrze napływa do cylindra po wstępnym sprężeniu przez turbosprężarkę (a więc poza cylindrem silnika) zasysającą je z otoczenia. Doładowanie cylindrów ma na celu zwiększenie użytecznej mocy silnika. Dieslowski silnik BMW - ma wałek rozrządu umieszczony w głowicy, podobnie jak silniki benzynowe, ale zawory nie są ustawione pod kątem, lecz pionowo. Większa o około 100 kg masa własna samochodów serii 5 wpłynęła niekorzystnie na dynamikę. BMW 51 8, mający do dzisiaj taką samą moc silnika, jak starszy (produkowany do 1974 r.) model BMW 1802 rozpędza się do prędkości 100 km/h w ciągu 14,0 s, a więc dłużej o 2,2 s. W pozostałych modelach, aby poprawić ich dynamikę, zwiększono moc silników. Najbardziej dynamicznym samochodem serii jest BMW 528i z silnikiem o mocy 135,5 kW (184 KM); rozpędza się do V= 100 km/h w ciągu 8,4 s. Podobnie, jak to ma miejsce w przypadku silnika, tak i konstrukcja podwozia pojazdów serii „pięćset" oparta jest na stosowanej już wcześniej konstrukcji. Wprowadzono jedynie zmiany w zakresie niektórych elementów. Przednie zawieszenie ma wysokie kolumny zwrotnicze typu Mc Pherson, a z tyłu zastosowano zawieszenie z długimi amortyzatorami, zakończonymi w górnej części sprężynami śrubowymi, przejęte zresztą z modeli BMW 2500/2800. Uzyskano przez to lepsze tłumienie drgań przenoszonych z kół jezdnych na nadwozie. Sprężyny przedniego i tylnego zawieszenia mają zmienioną charakterystykę, są bardziej miękkie, a tym samym zwiększa się wygoda jazdy. W „miękkim" zawieszeniu kół tylnych nie zastosowano początkowo stabilizatora, wskutek tego występowały zbyt duże wychylenia nadwozia na zakrętach. Układ hamulcowy ma dwa obwody, a mechanizmy hamulcowe są różne. Wszystkie modele mają z przodu mechanizmy tarczowe, natomiast z tyłu bębnowe mechanizmy mają: BMW 518, 520i oraz 524td. Pozostałe modele mają tarczowe mechanizmy z tyłu. Powróćmy na zakończenie do nadwozia samochodu. Duża powierzchnia oszklona daje wrażenie lekkości konstrukcji. Przednia duża szyba jest mocno nachylona do tyłu, pod kątem ostrym wynoszącym 53 stopnie. Duże jest również pole szyby oczyszczane przez wycieraczki, bo aż 80%. Za dopłatą firma wyposaża samochody w bardzo potrzebne wycieraczki przednich reflektorów. W zespolonych prostokątnych lampach tylnych mieszczą się wszystkie światła wyma- gane przepisami i światło biegu wstecznego. Obok prawego klosza lamp zespolonych, w bocznej ścianie błotnika znajduje się pokrywa wlewu do zbiornika paliwa. Zbiornik paliwa o pojemności 701 znajduje się za oparciem tylnego siedzenia z prawej strony wysoko, tuż pod tylnym oknem. Takie usytuowanie zbiornika paliwa spowodowane jest rodzajem zawieszenia i tylnym układem napędowym. Nie było miejsca na umieszczenie zbiornika w najbardziej bezpiecznym miejscu-w osi podłużnej samochodu, pod tylnym siedzeniem. Bagażnik ma pojemność 460 dm3. ' Bardzo wygodnie i oryginalnie umieszczone są narzędzia kierowcy. Pudełko z narzędziami umocowane jest bowiem do pokrywy bagażnika tuż przy zamku, tak że dostęp do narzędzi jest bardzo łatwy. DANE TECHNICZNE SAMOCHODU BMW 518 (524d) - Nadwozie samonośne (przyspawane do płyty nośnej) 4-drzwiowe, 5-miejs- cowe - Silnik 4-suwoWy, 4-cyl. (6-cyl.) rzędowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu pojazdu, napędza koła tylne - Średnica, cyl. x skok tłoka/pój, skokowa-89 x 71 mm/1767 cm3 (80 x 81 mm/2443 cm3) - Moc maks. 66 kW (90 KM) przy 5500 obr/min (84,5 kW (115 KM) przy 4800 obr/min) - Stopień sprężania-9,5:1 (22:1) - Skrzynka przekładniowa: 4- lub 5-biegowa całk. synchronizowana (5-biegowa mechaniczna lub automatyczna typu ZF) - Zawieszenie przednie; wahacze poprzeczne kolumny amortyzatorów teleskopo- wych z górnymi sprężynami śrubowymi typ Mc Pherson, stabilizator - Zawieszenie tylne; trójkątne wahacze wleczone, kolumnowe amortyzatory teleskopowe z górnymi sprężynami, stabilizator - Hamulce dwuobwodowe ze wspomaganiem, przednie tarczowe, tylne bębnowe, hamulec ręczny-mechaniczny działa na koła tylne - Ogumienie o wymiarach 175 SR14 lub 195/70 HR 14 - Długość (szer.) wy s. pojazdu-462/170/141,5 cm - Rozstaw osi-262,5 cm - Masa własna pojazdu- 1140 kg (1300 kg) - Prędkość maksymalna- 164 (180) km/h - Zużycie paliwa-8,2 (7,0) 1/100 km przy V- 120 km/h-dotyczy pojazdów ze skrzynią 5-biegowa[/img] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.