Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. efendi Opublikowano 30 Grudnia 2017 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Zgłoś Udostępnij Opublikowano 30 Grudnia 2017 (edytowane) Cześć, oto kolejne DIY mojego autorstwa. Tym razem tematem poniższej rozprawki będą tuleje tylnej belki montowane we wszystkich wersjach silnikowych BMW E34 (sedan/touring) oraz we wszystkich wersjach silnikowych BMW E32. Nie będę tutaj opisywał za co one odpowiadają ani jakie stuki puki generują bo sam dobrze tego nie zgłębiłem a czytając fora BMW i opinie co poniektórych miszczów, wnioskuje że wymiana ich jest lekarstwem na wszelkie zło :P. U mnie ten czas nastał ponieważ miało to rozwiązać ten PROBLEM no ale nie rozwiązało. Generalnie tuleje i tak były do wymiany pomimo że poprzedni właściciel a mój bardzo dobry znajomy wymieniał je 11 lat temu :). Nie ważne. Mowa o elementach zaznaczonych w czerwonych kwadratach na poniższym rysunku: - numer oryginału: 33 31 1 128 670, - numer zamiennika w zasadzie jedynego słusznego czyli oryginalnego bez znaczka BMW: Lemforder 10640 01 Moją wymianę przeprowadziłem na podnośniku łapowym, ale bez problemu można zrobić to mając kanał czy też z gruntu. Dwie ostatnie opcje wymagają posiadania 2 kobyłek bądź też czegoś na czym można ustawić auto tak samo jak na kobyłkach oraz podnośnika/lewarka typu żaba Jakich narzędzi potrzebujemy do zadania do zadania (opcja podnośnik łapowy): - zestaw ściągaczy do tuleji --> tutaj oczywiście nadeszła nieoceniona pomoc mojego Taty, który mając tylko tuleje w ręku zrobił mi taki zestaw szczęścia, - nasadka 22 na 1/2 cala, - nasadka 17 na 1/2 cala, - nasadka 13 na 1/2 cala, - klucz dynamometryczny od 40 do 210 Nm na 1/2 cala, - klucz płasko-oczkowy 24 (do ściągacza), - przedłużka krótka 1/2 cala, - młotek od 1kg wzwyż :P, - jakiś rozluźniacz gwintów, - podnośnik do skrzyń biegów lub coś czym będziemy mogli z dołu podpierać belkę i regulować jej wysokość, - kilka szmatek, - benzynę ekstrakcyjną, - jakiś poślizg dla nowej tuleji --> ja używam tajnej receptury BMW AG do przygotowywania specjalnej mieszanki poślizgowej Mój zestaw ściągaczy wygląda tak: - zestaw do wyciskania/wyciągania starej tuleji - zestaw do wciskania/wciągania nowej tuleji - zestaw dwóch pierścieni wzmacniających do pierwszej fazy wyciskania/wyciągania starej tuleji ZACZYNAMY: Opis będzie przedstawiał tylko prawą stronę (lewa wiadomo jest taka sama) 0. rozluźniacz gwintów aplikować wedle uznania. 1. wyciągamy siedzisko tylnej kanapy i pod wygłuszeniem/kawałkiem wykładziny lokalizujemy łeb śruby, która trzyma tuleje przez budę W budzie jest wieloklin przez co od dołu może być nakrętka Śruba wygląda jak poniżej: 2. auto na podnośnik i nasadką 17 odkręcamy koła z obu stron by zwiększyć sobie ilość miejsca i trochę odciążyć cały ten układ. 3. podjeżdżamy pod belkę (około 10 cm od tulei) podnośnikiem do skrzyń biegów i delikatnie ją naprężamy unosząc niemalże milimetr od naturalnego zwisu 4. wspornik/łapa tulei posiada 3 śruby: dwie śruby M8 (nasadka 13) oraz nakrętkę M14x1,5 od śruby tej co przechodzi przez budę (nasadka 22) 5. odkręcamy powyższe dwie śruby M8 oraz nakrętkę ze szpilki trzymającej tuleje do budy. Następnie młotek w dłoń i musimy od doły wybić tą wielką szpilę, która w budzie u góry trzyma się na wieloklinie, który to wieloklin lubi "dobrze" siedzieć więc radzę się nie głaskać z tematem tylko "Michał" 2kg i 3 szybkie byle nie po gwincie. 6. Dostajemy taki widok czyli stara tuleja w belce, szpilka wybita. 7. teraz manewrując podnośnikiem do skrzyni biegów opuszczamy belkę na dół na tyle by założyć ściągacz --> w moim przypadku elementy 1, 2, 3, 4, 5 oraz asekuracyjnie założyłem pierścienie wzmacniające *8 (wewnętrzny) i *9 (zewnętrzny). Pierścienie wzmacniające zostały przewidziane do bardzo opornych tulei gdzie istnieje sytuacja że skrzydełka elementu 3 mogą się rozgiąć na zewnątrz bo zgiąć do środka. Zastosowanie tulei *8 (wewnętrznej) pozwoli nam na wyciśnięcie starej tulei tylko do pewnego momentu --> później trzeba będzie ściągacz rozebrać, wyciągnąć pierścień i zaś poskładać do kupy Kręcąc kluczem płaskim 24 wyciągamy tuleje - w między czasie pozbyłem się pierścieni *8 i *9. Filmik: >> KLIKNIJ I ZOBACZ << 8. starej tulei już nie ma, mamy tylko otwór po niej który czyścimy benzynką ekstrakcyjną: 9. Jak już mamy wszystko oczyszczone to bierzmy do ręki nową tuleje oraz elementy ściągacza 3, 4, 5, 6, 7, składamy całość do kupy i wprasowywujemy. Ja jak widać na zdjęciu smarowałem tuleje tajnym specyfikiem ale można to zrobić na sucho. NIE UŻYWAĆ SMARÓW, WD40 i innych - tylko natura Filmik: >> KLIKNIJ I ZOBACZ << 10. Tuleja wprawsowana 11. Teraz podnośnikiem do skrzyń biegów podnosimy belkę do góry, od strony budy wrzucamy szpilkę i jak natrafimy na wieloklin to dobijamy ją z góry by dobrze weszła do końca. 12. Bierzemy do ręki wspornik, przykręcamy 2 śruby M8 na moment 40Nm i nakrętką od szpilki momentem 140Nm (oczywiście BMW zaleca wymianę szpilki, nakrętki i śrub na nowe). To tyle Trudność wykonania zadania: banał ze ściągaczami Cała operacja zajęła mi 2h z czego pierwsza tuleja to 40minut, druga 30min a reszta to kawa, ciasteczka itp. Info dla forumowych warsztatów: ściągacz jest na sprzedaż, wykonany jest tak że pchamy i ciągniemy za metal, nie ma możliwości uszkodzenia tulei, jest spasowany idealnie i dedykowany tylko i wyłącznie do tych aut i tulei o których napisałem wyżej. Cena na PW. ŚCIĄGACZ SPRZEDANY - zostało już tylko po nim wspomnienie i niesmak z Allegro... Edytowane 2 Lutego 2018 przez efendi dodana informacja o sprzedaniu ściągacza 5 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zgibniew Opublikowano 30 Grudnia 2017 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 30 Grudnia 2017 Jesteś wielki! W e39 też są takie tuleje, zdaje się że cztery. Myślisz, że za pomocą tego ściągacza dałbym sobie radę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
efendi Opublikowano 30 Grudnia 2017 Autor Zgłoś Udostępnij Opublikowano 30 Grudnia 2017 Zgibniew do E39 potrzebny jest inny ściągacz... którego już niestety nie mam bo sprzedałem i teraz krąży po forach. Opis procedury dla E39, również mojego autorstwa masz tutaj Niestety zdjęcia już wygasły ale nie wygasły z mojego komputera więc na dniach postaram się wrzucić DIY dla E39 żeby chociaż merytoryka była. Poza tym wielki to jest mój Tato, który dorabia te wszystkie ściągacze ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ponury Opublikowano 31 Grudnia 2017 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 31 Grudnia 2017 Co to za tajny środek smarujący? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rudix-R1 Opublikowano 31 Grudnia 2017 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 31 Grudnia 2017 Skoro napisał, że sama natura to wg. Mnie to masło ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
efendi Opublikowano 31 Grudnia 2017 Autor Zgłoś Udostępnij Opublikowano 31 Grudnia 2017 (edytowane) Oficjalna receptura na tajny środek do wciskania tulei to: - kupić 0,5L Oshee np. cytrynowe bądź to różowe, - kupić 200g szare mydło (najtańsze byle szare) - ciepła woda Oshee wypijamy by odzyskać butelkę Mydło nożykiem do miseczki skrobiemy/tniemy na płatki. Następnie płatki mydlane wrzucamy do butelki i zalewamy ciepłą (nie gorącą wodą) i odstawiamy na minimum 12h . Po 12 i więcej godzinach mamy naturalny, obojętny dla gumy super tajny środek poślizgowy do wciskania tulei w każdym BMW Edytowane 31 Grudnia 2017 przez efendi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.