Skocz do zawartości
Wasilewski Warsztat


BMW E46 320i problem z ukladem chlodzenia


Kalbar05

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie
Jestem nowy na tym forum i na poczatku chcialbym wszystkim szczerze podziekowac za prace jaka wkladacie w pomoc innym.

Pomimo tego ze to forum jest obszernym zbiorem wszelkich informacji na temat usterek oraz ich naprawy musialem zalozyc nowy temat poniewaz goni mnie czas , a musze podjac konkretna decyzje co do sposobu naprawy mojego BMW. 

Mianowicie kupilem BMW E46 320i z 2002roku. Samochod nie mial plynu chlodzacego po ogledzinach zauwazylem ze zbiornik wyrownawczy jest pekniety z boku. Pekniecie bieglo w zdloz zbiorniczka wygladalo to jak by wysokie cisnienie rozsadzilo zbiornik. Niestety musialem przejechac tym autem kilka kiometrow od miejsca zakupu to miejsca zamieszkania wiec w drodze staralem sie nie przegrzewac silnika robiac postoje zeby zbic temperature i ciagle dolewalem plynu. 
Po dojechaniu wymienilem zbiornik na nowy i dolalem plynu. 

I wlasnie tu zaczyna sie moj problem. Po dolaniu plunu chlodniczego postepowalem zgodnie z instrukcja odpowietrzania ktora znalazlem w internecie. Instrukcja mowila aby zalac zbiornik, odkrecic odpowietrzacz i poczekac az poleje sie plyn bez pechezykow powietrza, zakrecic odpowietrzacz, nie zakrecajac korka odpalic silnik, dolewac plynu w razie potzeby, gdy silnik osiagnie temperature jeszcze raz odpowietrzyc. Do ukladu weszlo jakies 7-8L. Zgodnie z instrukcja wszystko poszlo jak wydaje sie powinno byc. Po zakreceniu odpowietrzacza obserwowalem czy w zbiorniczku zacznie sie cyrkulacja plynu chlodzacego po osiagnieciu przez silnik temperatury pozwalajacej na otworzenie sie termostatu. Po chwili z malej dziurki po prawej leniwie zaczol plynac plyn chlodniczy co jak mniemam znaczy ze termostat sie otworzyl. Niestety chwile pozniej poziom plynu w zbiorniczku zaczal sie szybko podnosic i przelewac. Poziom plynu w zbiorniczku podnosil sie jakby byl wypychany od dolu i dobijany jeszcze przez plyn z cyrkulacji.
Zgasilem silnik. Pomyslalem ze moze uklad nie jest jeszcze wystarczajaco odpowietrzony wiec raz jeszcze odkrecilem odpowietrzacz. Z odpowietrzacza wydostalo sie od groma powietrza i pary. Poziom plyny w zbiorniku obnizyl sie. Zakrecilem odpowietrzacz i odpalilem silnik. I znowu powturka ze scenarjusza. W zbiorniczku poziom plynu prawidlowy, silnik chodzi, osiaga temperature, wlacza sie termostat i zaczyna sie cyrkulacja, zbiorniczek sie wypelnia i przelewa, odkrecam odpowietrzanie i leci od groma pary i powietrza plujac na przemian plynem, poziom w zbiorniczku opada. Powturzylem ta operacje jakies cztery razy i za kazdym razem bylo tak samo.

Mam kilka teorji ale nie wiem ktora moze byc najbardziej prawdopodobna

Teoria nr 1 
Zle odpowietrzam uklad ( chociaz weszlo tam jakes 7-8L plynu a silnik juz sie nie grzeje tylko pojawia sie to wypychajace cisnienie. Jestem pewien ze jak zakrece korek zbiorniczka i przejade sie autem to znowu rozsadzi zbiornik)

Teoria nr 2 
Termostat nawala i moze w jakis sposob nie otwiera sie do konca co zakluca cyrkulacje ( chociaz nie wydaje mi sie zeby to termostat utrudnial odpowietrzanie)

Teoria nr 3
Pompa wody sie rozsypala ( moze pompa zakluca cyrkulacje )

Teoria nr 4
Uszczelka pod glowica ( I ku tej opcji sklaniam sie najbardziej. Uszczelka uszkodzona gdzies w polowie kanalow chlodzenia i cisnienie dostaje do ukladu i wybija na dwie strony. Chociaz nie ma innych objaw uszkodzenia uszczelki. Olej czysty, uklad chlodzenia czysty, silnik chodzi rowno, wydech nie kopci. )

Prosze o wasze porady i z gory dziekuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na gorącym silniku grzebiesz przy chłodnicy? Nie jest to za mądry pomysł. Pamiętaj że ten układ jest ciśnieniowy i do prawidłowego działania wymaga zakręcenia odpowietrznika i korka - u ciebie było ciągle otwarte i dlatego wywala płyn i parę. Odpowietrz jeszcze raz zakręć wszystko - jedz w drogę, jeśli wskazówka stoi w pionie nie zaglądaj więcej pod maskę, trochę nadgorliwie do tego podeszłeś. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, moze masz racje. :D Juz mi sie palily narzedzia w rekach zeby golowice sciagac. Dlatego napisalem na forum. Zastanawia mnie tylko to ze pierwszy zbiorniczek byl pekniety jakby rozsadzony. Dlugie podluzne pekniecie na jednej stronie. To mi dalo do myslenia ze moze wypycha przez uszczelke.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze moze i racja z tym zbiorniczkiem. Tez slyszalem ze to bardzo popularna usterka tym bardziej ze auto ma juz swoje lata.

 

I mowicie ze w kazdej becie jak sie silnik zagrzeje to zacznie wypychac plyn przez odkrecony korek wlewu plynu chlodzacego?

Bo az mnie korci zeby sprobowac sie przejechac i zobaczyc co bedzie ale tak samo nie chce ryzykowac rozsadzenia ukladu.

Edytowane przez Kalbar05
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli układ chłodzenia jest prawidłowo odpowietrzony , to jak odkrecisz korek wlewu i zapalisz silnik, wtedy z małej dziurki na wysokości odpowietrznika powinien lecieć płyn, często trzeba dodać trochę gazu żeby zaczął lecieć bo nie zawsze na wolnych obrotach leci. 

Jeżeli pompa wody lub termostat umarł, to wąż po prawej stronie chłodnicy będzie zimny (strona po której jest akumulator ) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie

Dzieki za wsparcie w mojej sprawie wszystkie posty okazaly sie pomocne.

Dzisiaj sprobowalem raz jeszcze odpowietrzyc uklad stawiajac auto pod gore oraz ostepujac zgodnie z waszymi wskazowkami. Niestety efekt ten sam. Ale dzieki waszym opisom wiem ze to napewno pompa i termostat. Pompa poniewaz nie ma obiegu, plyn nie przelewa sie do zbiorniczka no i halasuje takze juz nowa zostala zamowiona. Termostat poniewaz zauwazylem ze w miejscu gdzie jest zamontowany zebral sie osad a po sciagnieciu osadu pokazaly sie babelki. Moze to tylko uszczelka ale zamowilem nowy termostat tak dla pewnosci. Ponadto test CO2 takze jest w drodze. Wszystkie czesci powinny byc w tym tygodniu. Jak tylko wstawie nowe czesci opisze jak dziala autko.

Jeszcze raz wiekie dzieki za dotychczasowa pomoc. 
Pozdro

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam serdecznie

 

Pompa i termostat wymieniony.

Po wymianie czesci udalo sie odpowietrzyc uklad lecz radosc nie trwala dlugo. Po udanym odpowietrzeniu przejechalem sie autem i niestety po chwili temperatura silnika na wskazniku wzrosla. Gdy zatrzymalem samochod zauwazylem wyciek plynu chlodzacego z pod auta. Poszla chlodnica, cisnienie w ukladzie rozwalilo chlodnice. Test co2 wykazal spaliny w ukladzie wiec uszczelka pod glowica jak podejzewalem. 

Wiec teraz runda druga.        Uszczelka VS ja.

Wymiana samej uszczelki to nie problem niestaty zatrwaza mnie temat "DOUBLE VANOS" a dokladnie poprawnego ustawienia tego systemu. Wiem ze sa dostepne zestawy specjalnych narzedzi do tej czynnosci jak i slyszalem o pewnych domowych sposobach lecz tak naprawde opinie sa podzielone co do obydwu metod. Chodzi o to ze ponoc nawet uzycie zestawu bmw nie daje gwarancji poprawnosci ustawienia Vanos a z drugiej strony czytalem posty ludzi ktorzy dali rade bez specjalnych narzedzi. 

Czy moze ktos mial jakies doswiadczenia z ustawianiem podwojnego Vanosa?

Prosze o wszelkie porady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zadna blokada jesli nie jest ori nie ustawi poprawnie tego dziadostwa, wiem bo sprawdzalem i setki ich juz poprawialem po mechaniorach  za 5 zł.....  Mało któe aso ma nawet tą blokadę a te co są na allegro można grządki na rzodkiewkę na wiosne robic. Temat jest taki ze do poprawnej i pelnej regeneracji vanosa trzeba ustawic rozrzad na nowo, w skrajnych przypadkach lacuchy sa wyciagniete tak ze nie zgadzaja sie na nic cechy bo wypadaja na polowie o gniwka.... i co wtedy :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak najbardziej mam w planach zmiane tego autka na 325 lub 330 lecz najpierw musze dokonczyc co zaczolem. Jestem zdeterminowany i doloze wszelkich staran aby to BMW wrocilo na droge. Proces wymiany uszczelki po glowica juz sie rozpoczol. Czesci zamowione, planowanie glowicy-ustawione u speca. 

Dnia 13/09/2017 o 11:31, Broder napisał:

Vanos nie problem, przy okazji warto zregenerować

 

 

Ciesze sie ze to slysze az wzrasta moja pewnosc siebie. Czy moge prosic o jakies wskazowki na co w szczegolnosci uwazac i moze jakies trick & tips. Bede wdzieczny.

 

19 godzin temu, Leo napisał:

Zadna blokada jesli nie jest ori nie ustawi poprawnie tego dziadostwa, wiem bo sprawdzalem i setki ich juz poprawialem po mechaniorach  za 5 zł.....  Mało któe aso ma nawet tą blokadę a te co są na allegro można grządki na rzodkiewkę na wiosne robic. Temat jest taki ze do poprawnej i pelnej regeneracji vanosa trzeba ustawic rozrzad na nowo, w skrajnych przypadkach lacuchy sa wyciagniete tak ze nie zgadzaja sie na nic cechy bo wypadaja na polowie o gniwka.... i co wtedy :D

 

 

Tak wiem ze ciezko dostac takie blokady i jak najbardziej nie ufam tym z allegro czy ebay. I tu ponawiam moja prozbe jesli mozesz podzielic sie swoim doswiadczeniem i podac kilka szczegolow na co zwrocic szczegulna uwage aby dobrze ustawic VANOS.

W tym momecie podpieram sie informacjami zdobytymi w internecie, ksiazkami oraz szczegolowa instrukcja BMW jak zdemontowac glowice w M54. Ale w tego typu kompendiach wiedzy nie wiele jest jak to nazywam TRICK & TIPS ktore tak naprawde czesto ulatwiaja cale zadanie. 

Dziekuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 lat później...

Witam serdecznie mam pytanie co może być przyczyną w moim e46 n42  zauważyłem że na rozgrzanym silniku wąż górny i dolny gorący to chłodnica zimna wąż górny i dolny twardawy temperatura dochodzi pomiędzy 108 a 110 stopni Wiatrak chodzi zbija do 108 na postoju i wieje zimnym powietrzem cały czas chlodnica zimna i teraz załączam ogrzewanie i po kilku minutach chlodnica gorąca temperatura spada do 84 stopni Wiatrak załącza drugi bieg i studzi płyn potem temperatura rośnie do około 105 i to samo zbija ją do 84 bez załączonego ogrzewania znów chlodnica zimna i temperatura cały czas ok.108 stopni dodam że chlodnica zbiorniczek korek termostat są nowe a na wolnych obrotach brak obiegu płynu w zbiorniczku z góry dziękuję czekam na jakieś porady czy może to być wina uszczelki pod glowicą tylko dziwi mnie fakt że na ogrzewaniu jak pracuje to raczej jest dobrze nawet B.dobrze a bez ogrzewania źle 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Ostatnio przeglądający

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...