Skocz do zawartości
Wasilewski Warsztat


Problem z wahaczem w e34


Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Wymienialem wahacz prawy przedni w e34. Po wymianie auto mi zaczelo bardzo dziwnie sie zachowywac mianowicie plywa jak po Baltyku. W sklepie motoryzacyjnym sprzedali mi dolny wahacz stalowy a ja mialem aluminiowy. Czy to moze byc wina tego ze wahacz jest stalowy a nie aluminiowy? Z ojcem podejrzewamy ze tuleja na stalowym jest mieksza i poddaje sie i dlatego mi tak auto plywa.

Co Wy o tym myslicie koledzy?? Prosze o odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dolnym wahaczu co do twardości tulejek to nie powinno być różnicy.

No ale jeśli jeden wahacz masz aluminiowy a po drugiej stronie stalowy no to ja bym się nie dziwił. Masy nieresorowane zwiększyłeś po stronie gdzie wstawiłeś ten stalowy wahacz dolny.

Albo oba wahacze dolne aluminiowe albo oba stalowe(kombinacje niesymetryczne alu -stal w układzie kierowniczym tak się kończą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Czy problem z "plywaniem" rozwiazany? Zamirzam wymienic u siebie wahacze i zastanawiam sie czy warto zalozyc stalowe , teraz sa aluminiowe. Czy to roznica? Stalowe sa duzo tansze. Chce wymienic caly komplet czyli 4 wahacze i 2 laczniki stabilizatora. Zauwazylem, ze ceny sa bardzo rozne, czym mozga sie roznic tansze od drozszych? Jakie warto zamontowac?

[ Dodano: 22 Maj 08, 11:38 ]

A moze ktos poda link do jakis sprawdzonych? Z gory dziekuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamietajcie że wszystko tam w zawieszeniu to masa nieresorowana wiec stalowy wahacz to oczywiście wieksza waga a wieksza masa nieresorowana powoduje szybsze wybijanie tulei metalowo gumowej w tym samym wahaczu.

W tych wahaczach o których piszesz montowane są jeszcze słabsze tuleje wiec oczywiście po zamontowaniu i ustawieniu geometri przez chwile bedzie wszystko ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma różnicy po między stalowymi a aluminiowymi w prowadzeniu się auta , tu nie chodzi o stop metalu tylko o wyrobione tuleje . Tyle że jak już wymieniasz coś po jednej stornie to i wymieniasz po drugiej .... jak dolny wahacz to i górny , bo to może mieć duży wpływ na prowadzenie się samochodu . Ja kupiłem do swojej e34 zwykłe stalowe wahacze "teknorot" i jestem z nich zadowolony . Ja na Twoim miejscu pojechałbym na diagnostykę zawieszenia , bo najpierw sprawdź co jest jeszcze do wymiany w zawieszeniu , wymień i na ustawienie zbieżność , później geometria i masz święty spokój .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzieki za pomoc <bmw_2> Tez zastanawialem sie na tymi "Teknorot", ale nie znam tej marki. Kupiles alu, czy stalowe? Dlugo juz je masz? Bylem na diagnostyce i mam luzy na gornych, ale chce wymienic komplet, zeby dluzej tam nie zagladac. Robie chyba duzo kilometrow, bo okolo 3tys./m-c, ale wiekszosc po dobrych drogach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest roznica między aluminiowymi a stalowymi w masie-tak jak pisze Dziki.Podstawowa zasada-jak wymieniasz dolne to po obu stronach,jak górne tak samo,natomiast możesz wymienić górne nie wymieniając dolnych i na odwrót.Co do firmy to daj sobie na wstrzymanie z takim badziewiem(bmw nie toleruje skośnookich ani turków).Kup Lemfordera albo w ostateczności Meyle-jak tyle jeżdzisz to na dłuższą mete się przekonasz że warto.Ważnym elementem jest tulejka -kolor-są trzy rodzaje w zależności od silnika(już o tym pisałem)No i oczywiście sprawa montażu-NIGDY nie skręcaj na podniesionym aucie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co ma wymiana wahaczy do zbieżności?z przodu nic,końcówki drązka jak sie wymienia to wtedy trzeba ustawic,ale po wymianie wahaczy?w życiu.

Ano jednak ma:)

Sam przekonałem się ,że wahacz wahaczowi nie jest równy.

Po wymianie wahaczy albo bedziesz miał ok albo zaczną lecieć opony dletego po wymianie wahaczy warto wiechać na płytę i zwyczajnie sprawdzić zwłaszcza biorąc pod uwagę zamienniki "nieznanego pochodzenia'

co do kolorów tulei wahacza górnego ta są niebieskie,biale,zielone.

zielone to lipa straszna

białe troche lepiej mi się spisywaly bo guma nie pękała ale była tak miekka po niedłygim czasie ,że podczas hamowania koła wychodziły mi na zewnątrz.

teraz testuje niebieskie (swag) jaknarazie najlepiej ale zobaczymy.

[ Dodano: Pią 23 Maj, 2008 23:35 ]

Znalazlem tej firmy gorny za 116zl i dolny za 74 zl

hmmm ja za dolny zapłaciłem 198 PLN(uzbrojony) a 230 PLN za górny(uzbrojony)

hmmm 74 PLN za dolny wahacz-dobra tyleja(1szt) do wahacza gornego właśnie w okolicach tej ceny się waha.

I w tym przypadku ma to odzwierciedlenie w trwałości.

[ Dodano: Pią 23 Maj, 2008 23:42 ]

Nie ma różnicy po między stalowymi a aluminiowymi w prowadzeniu się auta , tu nie chodzi o stop metalu tylko o wyrobione tuleje

Co do złej trakcji z uszkodzonymi lub dziwnymi zamiennikami tuleji to masz pewną rację ale nawet jadąc na wprost wahacze są wstanie ciągłej pracy(nie ma dróg idealnie gładkich) a to wystarczy by wahacze reagowały na wyboje jednak z innym momentem bezwładności(wahacz aluminiowy nie reaguje tak samo jak stalowy)wiec możliwe ze i ma znaczenie na róznice w zachowaniu lewej i prawej strony)

Przy założeniu ,że po jednej stronie masz wahacz dolny aluminiowy a po drugiej dolny stalowy to bądż pewien ,że w tym stalowym tuleje metalowo gumowe jak i swożnie wybija się wcześniej niż te same elementy w wahaczu aluminiowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie jest to potocznie zwane aluminium , w rzeczywistość jest to mieszanka dura - aluminiowa , w której skład wchodzą inne związki metali które nadają tą samą wytrzymałość co w stalowym . Ciężko to wytłumaczyć , ale stalowy i "aluminiowy" mają tą samą wytrzymałość na ściskanie , lecz inną na skręcanie ... jednym słowem wahacz aluminiowy został zastosowany nie dla zmniejszenia zywotności tego element a na wyredukowania zbędnej masy auta , która i tak ma znikomą wartość nie wpływającą na komfort ani na prowadzenie się auta . Najlepiej poczytać trochę i stopach metalowych oraz wytrzymałości elementów stalowych :) trochę się uczyłem w tym kierunku ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A wydawalo sie to takie proste, myslalem, ze wybor ograniczy sie do aluminiowy, albo stalowy :D Znalazlem Lemfarder gorny za 200zl/szt, ale bez tuleji. Jakiej firmy tuleje najlepiej kupic i jakie? Mam uszkodzony tylko gorny i po Waszych odpowiedziach zdecydowalem, ze wymienie narazie tylko gorne (oba), ale dobrej firmy. Jeszcze raz wielkie dzieki za pomoc <bmw_2>

[ Dodano: 24 Maj 08, 10:24 ]

w tej samej cenie znalazlem tez firmy Febi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wymienilem wahacz lewy gorny i lewa poduszke amortyzatora tylniego i autko zaczelo plywac. Wahacz kupilem w allegro, tulejka w nim niebieska febiego i poduszka tez febiego. Mam jeszcze pytanie. Przykrecajac wahacze dolne mamy dwie opcje. Tzn srube mocujaca wahacz do auta w miejscu tuleji mozna przykrecic w dwoch miejscach. Bo sa tam dwie dziury oddalone od siebie kilka centymetrow. Czy mozna przykrecac gdzie sie chce? Bo ja mam przykrecone w strone srodka auta i kola przednie sa tak: \ / Moze gybym przykrecil je w to druga dziure to by sie spionowaly? Jesli ktos nie zrozumial to walne zdjecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trochę się uczyłem w tym kierunku ...

Ja pracuje w tym kierunku i o właściwościach i kombinacjach związanych z tego typu stopami wiem dużo:)

Stop aluminium z krzemem AlSi jak i z pewnymi domieszkami magnezu Mg,molibdenu Mn i innych

Ciężko to wytłumaczyć , ale stalowy i "aluminiowy" mają tą samą wytrzymałość na ściskanie , lecz inną na skręcanie

Myśle,że większość to rozumie.

jednym słowem wahacz aluminiowy został zastosowany nie dla zmniejszenia zywotności tego element a na wyredukowania zbędnej masy auta , która i tak ma znikomą wartość nie wpływającą na komfort ani na prowadzenie się auta .

Przy stosowaniu elementów aluminiowych w zawieszeniu zamierzeniem nie jest redukcja masy całkowitej pojazdu choć niezaprzeczalnie wystąpi ale zamierzeniem jest zmniejszenie TZW. MASY NIERESOROWANEJ która to ma wpływ na prowadzenie auta,komfort,i trwałość zawieszenia.

Zachowanie się masy nieresorowanej to już fizyka ,mechanika(dynamika)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy stosowaniu elementów aluminiowych w zawieszeniu zamierzeniem nie jest redukcja masy całkowitej pojazdu choć niezaprzeczalnie wystąpi ale zamierzeniem jest zmniejszenie TZW. MASY NIERESOROWANEJ która to ma wpływ na prowadzenie auta,komfort,i trwałość zawieszenia.

Jednak ze wzgledu bezpieczenstwa i tak wybralbym element stalowy i tez ksztalce sie w tym kierunku ;)

A co do masy nieresorowanej... zakladajac, ze wachacz jest mocowany w dwoch punktach z czego jeden znajduje sie zaraz przy kolumnie McPhersona to jego mase mozna w zasadzie pominac.

BatonMW glosisz moim zdaniem herezje. Tak sie sklada, ze Teknorot ma bardzo dobra opinie, ktora poparta jest dlugimi przebiegami samochodu po naszych drogach bez zadnych luzow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zakladajac, ze wachacz jest mocowany w dwoch punktach z czego jeden znajduje sie zaraz przy kolumnie McPhersona to jego mase mozna w zasadzie pominac.

pominąć???nie masz racji bo wedle tego co piszesz albo

1.mcpherson sie rusza a wahacz już nie .

2.mcpherson sie rusza ,wahacz również sie rusza z tym ,że twój wahacz ma masę równą 0.

co ani w jednym ani w drugim przypadku nie jest prawdą i powodem do pomijania masy wahacza w udziale oddziaływania masy nieresorowanej.

uderzenie wyboju w oponę powoduje ruch wszystkiego co znajduje się pod amortyzatorem i sprężyną gdzie następuje główne tłumienie(redukowanie/przeciwdziałanie sile uderzenia) a wahacz umocowany jest za pomocą swożnia właśnie pod amortyzatorem i sprężyną dlatego pomijanie jego masy to jest dopiero herezja:)

tez ksztalce sie w tym kierunku

tematy masy nieresorowanej i elementów wchodzących w jej skład przerabia są już np. w technikum

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Ostatnio przeglądający

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...