Skocz do zawartości
Wasilewski Warsztat


Rekomendowane odpowiedzi

A tu coś o hamulcach i płynie,podkreśliłem najważniejsze dla leniwców :)

Zawartość w płynie 1 proc. wody obniża jego temperaturę wrzenia o 50 st. C. Dla najpopularniejszego obecnie płynu DOT 4 temperatura wrzenia wynosi 230 st. C. Z dopuszczalną zawartością wody wartość ta spada do 155 st. C. Jak widać różnica jest kolosalna. Wyczynowe płyny hamulcowe mają temperaturę wrzenia na poziomie 300 st. C.

Dostępny jest też płyn, który nie jest higroskopijny. Jest to płyn o oznaczeniu DOT 5. Niestety nie jest mieszalny z DOT 4, ponieważ jest zrobiony na bazie oleju mineralnego i silikonu. Olej mineralny dyskwalifikuje go z użycia w większości układów hamulcowych. Powoduje on „puchnięcie” elementów gumowych. Pamiętajmy, aby stosować zawsze taki płyn hamulcowy, jaki jest zalecany przez producenta samochodu.

Co w takim razie stanie się jeśli płyn zacznie się gotować? Zaczną powstawać korki parowe, a para jest w przeciwieństwie do cieczy ściśliwa. Osiągnięcie przez płyn hamulcowy temperatury wrzenia odczujemy poprzez wpadnięcie do podłogi pedału hamulca i utratę hamulców. Po przestygnięciu wszystko wróci do normy, ale będziemy mieli bardzo dużo szczęścia jeśli jeszcze będziemy wśród żywych.

Sama wymiana płynu nie jest ani skomplikowana ani kosztowna. I jak widać warto jej dokonywać co dwa lata. Oczywiście i nowy płyn hamulcowy możemy zagotować. Może do tego doprowadzić szybka jazda lub nieumiejętne obchodzenie się z hamulcami w terenie górzystym. Czyli generalnie zła technika jazdy.

Najczęstszym błędem jest lekkie i długotrwałe hamowanie. Musimy pamiętać o tym, że układ hamulcowy zamienia energię kinetyczną na ciepło, które rozpraszane jest do atmosfery. Wbrew pozorom najskuteczniejsze jest krótkie i intensywne hamowanie. Elementy układu nie rozgrzeją się tak szybko a będą miały więcej czasu na wypromieniowanie ciepła. W terenie górzystym obowiązkowo hamujemy silnikiem, czyli jedziemy na niższych biegach - 2 lub 3 w zależności od pochylenia terenu. To pozwoli nam w znacznym stopniu odciążyć hamulce.

Odpowiednia technika jazdy pozwoli nam na skuteczne i bezpieczne hamowanie w każdych warunkach, a wymiana płynu zagwarantuje nam sprawność układu hamulcowego.

Ja bym nie zaryzykował dot 5 do starego auta...

Zalałbym takie coś Sportowy płyn hamulcowy DOT 4 EBC BF307 Wawa (2678959137) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej. i w zupełności nawet do rajdówki styknie :)

Edytowane przez Georgii
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli masz w aucie z 500KM to lej 5.1 nie ma potrzeby do naszych aut lać wyżej jak dot 4.

Pavo71 płyn zaleca się wymieniać co dwa bo chłonie wodę a im więcej w nim wody tym gorzej bo spada temp. wrzenia jak to opisane na stronie pierwszej tego tematu.

Ważne aby był wymieniany co dwa lata i takie moje zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...