xysiok Opublikowano 26 Listopada 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2011 Szukam i nigdzie nie mogę znaleźć, podpowiedzcie gdzie lub jak szukać ewentualnie pomóżcie z takim problemem: - wentylator/wiatrak chłodnicy nie wyłącza się, chodzi non stop nawet po wyjęciu kluczyka Zaczęło się od tego, że włączał mi się wentylator w korkach, ale przy temperaturze zew. 0-5 stopni. Wcześniej wentylator rzadko włączał się nawet w największe upały. Włączał się ale na dłuższej prostej zaraz się wyłączał, aż do wczoraj. Wtedy wiatrak zaczął chodzić z tym, że już nie przestał dopóki nie odłączyłem akumulatora. Jak wracałem do domu cały czas chodził, ale silnik osiągnął normalną temperaturę (wskazówka w pionie). Z parkowaniem było za to jakoś słabo bo na wolnych obrotach zaczął mocno falować, a obroty spadały prawie do zera - wcześniej nigdy tak nie miał. Znalazłem posty, że to może czujnik temperatury na chłodnicy padł (inaczej zwany włącznikiem wentylatora) i np. po odpięciu tego czujnika wentylator powinien się wyłączyć. Niestety lipa jak chodził tak chodzi. Visko? - jakoś nie mogę tego problemu powiązać z viskiem, ale może nie do końca rozumiem działanie. Znalazłem też info o 2 czujnikach na silniku. Też od temperatury. Że niby jeden czarny a jeden niebieski. Jeden miałbym podawać temperaturę do wskaźnika w zegarach a drugi do komputera. Ten od komputera byłby przyczyną? Gdzie znajdują się te czujniki? Da się tam łatwo dotrzeć? Na realoem coś jest namalowane ale nie do końca zrozumiale jak dla mnie. Zerkałem pod maskę i ni cholery ni mogę nic znaleźć. Trzeba rozbebeszać silnik? Pomóżcie zdiagnozować /Krzysiek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
majster_e30 Opublikowano 26 Listopada 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2011 Witam, czujniki temperatury są wkręcone do głowicy pod kolektorem ssącym i ciężko się do nich dobrać bez demontażu kolektora. Ani jeden, ani drugi nie powinien mieć nic wspólnego z Twoim problemem gdyż działają one na zasadzie zmiany rezystancji względem zmiany temperatury. Włącznik wentylatora jest elementem zbudowanym z bimetalu, który po osiągnięciu, określonej przez producenta, temperatury mostkuje obwód elektryczny wentylatora włączając go i teoretycznie po wypięciu kostki z tego włącznika wentylator nie powinien w ogóle ruszyć. Podejrzewam, że w Twoim przypadku instalacja wentylatora jest dokładana przez poprzedniego właściciela bo w Twoim aucie powinno być tylko visco. Wentylator jest na pewno trwalszym rozwiązaniem i tańszym w naprawach z stąd ta modyfikacja. A tu masz link do działania Visco http://pl.wikipedia.org/wiki/Sprz%C4%99g%C5%82o_wiskotyczne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
majster_e30 Opublikowano 26 Listopada 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2011 Trzeba ustalić skąd dostaje napięcie i przejrzeć tą instalację, może gdzieś jest zwarcie, może przekaźnik się zlepił? Musisz poświęcić temu trochę czasu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Mordulec Opublikowano 26 Listopada 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2011 A nie chodzi Ci przypadkiem o wentylator klimy który znajduje się z przodu przed chłodnicą ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
xysiok Opublikowano 26 Listopada 2011 Autor Zgłoś Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2011 Po wypięciu czujnika tego na chłodnicy wentylator bez zmian, kręci się na maxa. Nic nie było modyfikowane w tym aucie, fabryczny wentylator. Silnik M43B18 rocznik 1996, pochodzenie Włochy. @Mordulec - stojąc przy otwartej masce to jest wentylator za chłodnicą. Czytam i czytam i patrzę pod maskę no i u mnie to chyba jakiś elektro-wentylator a nie "typowe wisko". Z wentylatora jest wiązka z kostką podłączoną w dolnej części po prawej przy zbiorniku wyrównawczym. Wentylator nie jest bezpośrednio przczepiony do silnika. Wynalazłem jakieś posty o skopanym module tego wentylatora lub o... poluzowanym przekaźniku. Zaraz lecę sprawdzać te obie diagnozy. Kurde, laik jestem, ale może coś wymodzę. Z pomocą forum udało mi się już naprawić jeża i wskaźnik paliwa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
chiccoo Opublikowano 26 Listopada 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2011 Kolego M43 ma elektryczny wiatraczek , a nie visco- mam ten sam silnik. Co do przyczyny to nie mam pojęcia wiec nie bede pisał aby pisał. W razie czego polecam elektryka koło Magnoli od ok 10L korzystam z jego usług i nigdy nie nawalił. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
majster_e30 Opublikowano 26 Listopada 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2011 Chiccoo po zdjęciu widzę, że jesteś posiadaczem e46 i masz rację tam fabrycznie jest elektryczny wentylator, ale w e36 z M43 raz się spotkałem z elektrycznym wentylatorem ale to była samoróbka. Xysiok możesz sprawdzić na www.bmwautoparts.pl jak powinno być fabrycznie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dyziu Opublikowano 26 Listopada 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2011 kuzyn ma m43 w e36 touring i ma elektryczny wiatrak!! m40 miało sprzegło wiscotyczne....<bmw_1> Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
chiccoo Opublikowano 26 Listopada 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 26 Listopada 2011 ale to była samoróbka No jest mozliwość zamontowania visco- jest gwint na który jest mozliwość przykręcenia, ale po co jak jest elektryczny? M40 miały visco, M43 już elektryczny wiatraczek który chłodzi chłodnice cieczy i klimę innego u mnie ni ma a klimatronic mam Jurto zrobię zdjęcia i wkleje do tematu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
xysiok Opublikowano 19 Grudnia 2011 Autor Zgłoś Udostępnij Opublikowano 19 Grudnia 2011 Trochę (późno) odgrzewam kotlet ale napiszę, może dla innych. Powyciągałem przekaźniki (dzięki majster_e30 za podpowiedź), przetarłem dla zasady i generalnie problem z chodzącym wentylatorem zniknął, tzn. już nie chodzi non stop. Pozostały 2 sprawy, podpowiedzcie gdzie dalej szukać: 1. Gdy pokręcę się dłużej np. na parkingu lub postoję w korkach to dalej wentylator potrafi się włączyć (temp. 0-5 stopni). Raczej nie jest to normalne bo nawet w środku lata nigdy tak się nie zdarzało. Wskazówka jest generalnie w pionie, także nie widać żeby silnik się przegrzewał. Gdzie szukać przyczyny? 2. Gdy już włączy się wentylator to po wyjęciu kluczyka ze stacyjki wentylator też od razu się wyłącza. Chyba nie jest to normalny objaw? Jeśli już się zgrzał to raczej pasowałoby żeby nawet po wyjęciu kluczyka wentylator trochę pochodził i dopiero wyłączył się jak spadnie temperatura na silniku. Jak myślicie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
majster_e30 Opublikowano 19 Grudnia 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 19 Grudnia 2011 Witam, jeśli temp. otoczenia wynosi 0-5'C to jest możliwe przy wyłączonym ogrzewaniu włączanie wentylatora. Co do punktu 2 to nie wiem dokładnie jak jest akurat z tym wentylatorem w BMW ale w większości aut, jak zauważyłeś, po wyłączeniu stacyjki wentylator chodzi dalej do schłodzenia. Tylko,że wtedy nie chodzi pompa wody i wentylator chłodzi tylko wodę w chłodnicy, a nie w bloku i głowicy. Różnica temperatur może doprowadzić do spiekania się pierścieni do gładzi cylindrów co na pewno skraca życie takiego silnika (miałem taki przypadek z fiatem uno 1.4 klient wyłączył silnik na chodzącym wentylatorze i poszedł coś załatwić jak wrócił spalił rozrusznik, bo pierścienie były przyspawane do cylindrów ) więc może inżynierzy z BMW wyszli na przeciw temu zjawisku i tak to rozwiązali, ale tak jak mówię najlepiej jak działanie tego wentylatora opiszą użytkownicy takiego auta, według mnie tak jest lepiej znaczy "mniejsze zło", bo generalnie powinieneś czekać z gaszeniem silnika aż wentylator się sam wyłączy. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość staszek Opublikowano 30 Grudnia 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 30 Grudnia 2011 kolego a morze masz za mało płynu w chłodnicy i się zaciska bo po prostu nie nadąża albo wisko się zaciera Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
majster_e30 Opublikowano 30 Grudnia 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 30 Grudnia 2011 Visco albo działa, tzn. zasprzęgla się albo ma luz po ubytku oleju umiera, jeśli chodzi o niedobór płynu to w tych silnikach woda gotuje się jak chłodnica jest pusta w upalne dni więc może sprawdzić ale jak zaczął grzebać przy układzie chłodzenia to chyba zajarzyłby że nie ma płynu?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
chiccoo Opublikowano 31 Grudnia 2011 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 31 Grudnia 2011 W M43 nie ma visco jest elektryczny wiatraczek Co do załaczenia sie wentylatora w tem niskiej to narmalne że się włączy- czy gorąco czy zimno wentylator dostaje znak że ciepławo jest i studzi, a że latem ci sie nei włączył to coś tu bajki piszesz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
xysiok Opublikowano 3 Stycznia 2012 Autor Zgłoś Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2012 Mam elektrowentylator tak jak napisał chiccoo. Płyn jest, a nawet był ostatnio wymieniany. Zarówno przed wymianą jak i po jest tak samo. Według mnie wentylator za często się włącza. W lecie owszem potrafił się włączyć ale to już w wyjątkowo ciepły dzień lub w wielkich korkach. Teraz to naprawdę dużo nie trzeba żeby zaczął chodzić. Według mnie nie jest to normalne zachowanie. Myślę, że znam nieco zachowania swojego auta. Podpowiedzcie gdzie szukać. Da się jakoś sprawdzić czujnik płynu, przy jakiej temperaturze teraz zaskakuje? A może to ten przekaźnik który musiałem docisnąć i oczyścić, żeby wentylator przestał chodzić non stop - chociaż byłoby to dziwne. Chyba tak na wyrost wymienię ten przekaźnik. Gdzie dostać nowy? Czy szukać używki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Lijo Opublikowano 3 Stycznia 2012 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 3 Stycznia 2012 To może być problem samego czujnika temperatury, który odpowiada za właczanie wentylatora. Jezeli czujnik sam w sobie potracił optymalne parametry to może powodować przedwczesne włączanie. Sam czujnik wysteruje tylko przekaźnik, ale to on podłącza wentylator dlatego właśnie wyczyszczenie przekaźnika mogło trochę pomóc. Wtedy na nogach sterujących jest mniej strat związanych z zabrudzeniem. Ja bym dokładnie poczyścił wszystko jakimś contact-cleanerem (mozna nabyc za 3 zł w sklepie elektronicznym) i potem szukał dalej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
huzik Opublikowano 30 Kwietnia 2012 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2012 Odświeżam stary temat gdyż nie ma na nim "ruchu". Mianowicie chodzi o to jak można sprawdzić sterownik wentylatora (tą puszkę przy wentylatorze). Objawy są takie że cały czas chodzi wentylator nawet jak silnik jest zimny. Wyczytałem na forum że może być albo sterownik albo czujnik temperatury cieczy chłodzącej. Chciałem sprawdzić na swoją rękę czy to ten sterownik i pojechałem do kumpla który ma też bmw e46 tylko że w benzynie, i podpięliśmy jego wentylator pod moją kostkę i nie kręcił się wtedy wentylator a jak podłączymy mój to zaiwania jak oszalały. Czy takie rozumowanie miało sens i czy to jednoznacznie daje odpowiedź że uszkodzony jest sterownik? Jak to sterownik to mam możliwość kupienia samego sterownika z rozbitej be-emki tylko nie wiem czy jest sprawny i czy da się to jakoś sprawdzić. Proszę o pomoc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bodek Opublikowano 30 Kwietnia 2012 Zgłoś Udostępnij Opublikowano 30 Kwietnia 2012 Witam nie wiem czy Ci pomogę ale, ja mam e36 m43 i elektryczny wiatrak. U mnie kiedyś się wcale nie załączał wentylator chłodnicy cieczy, a powodem był zje.....any czujnik który nie wiem jak się nazywa ale jest to taka cienka metalowa rurka z przewodami po obu stronach wisząca na obudowie samego wiatraka. U mnie zdechł w takiej pozycji ze cały czas miał zimna chłodnice, u ciebie morze być non stop gorąca. Życzę powodzenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.