Skocz do zawartości
Wasilewski Warsztat


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Ponieważ niedawno stałem się posiadaczem pierwszego w swoim życiu auta z silnikiem diesla, szukam porad /wskazówek co do poprawnego jego użytkowania.

Kiedy i co wymieniać, jak jeździć, na co zwracać uwagę

W temacie zebralibysmy porady, z ktorych korzystać będziemy wszyscy.

Pozdr i czekam na wpisy wszystkich dziadkowozów ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja tam przymam sie kilku zasad minutke dwie po odpaleniu pyrka sobie zeby sie delikatnie zagrzal po 10 km zaczynam dopiero troche deptac nie smigac od dolu tylko zmiana biegu cos kolo 3 rpm zreszta sam wyczujesz kiedy auto nie czuje zmiany biegu po dluszej trasie niech silnik pochodzi z 3 .4 min zeby olej z turbo splynol :) zerkaj nie raz przy mocniejszym wyprzedzaniu czy zbytnio nie kopci sprawdzaj stan oleju czy nie znika za duzo :) a tak to tylko lac dobre paliwo i smigac

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak eksploatować auto z silnikiem Diesla :

1. Pamiętaj o przestrzeganiu terminowości wymiany oleju silnikowego (średnio co 15 tyś. km.

silniki po tuningu co 10 tyś. km).

2. Filtr powietrza wymieniaj przy każdej zmianie oleju.

3. Okresowo sprawdzaj czy w układzie dolotowym (przewód intercoolera) nie pojawia

się olej.

4. Przy wymianie oleju sprawdź szczelność gumowych przewodów (pęknięcia i

uszkodzenia mogą wpuścić zanieczyszczenia które uszkodzą turbo).

5. Nie jeździj dynamicznie gdy silnik nie osiągnął optymalnej temperatury (90st.C) - nie przekraczaj 2000 obr./min.

6. Po zatrzymaniu auta nie gaś od razu silnika lecz poczekaj by ostudzić turbinę.

7. Używaj paliwa zalecanego przez producenta (nie wszystkie silniki tolerują

biokomponenty).

8. W przypadku turbiny ze zmienną geometrią łopatek staraj się jeździć dynamicznie by

nie uszkodzić kierownicy powietrza (zbiera się na niej sadza).

9. W zimie zawsze podgrzewaj cylindy świecami żarowymi (poczekaj aż zgaśnie kontrolka).W

czasie silnych mrozów warto proces powtórzyć 2-3 razy

10. Dbaj zimą o dobrze naładowany akumulator i sprawne świece żarowe.

Turbosprężarka pracuje z prędkością obrotową nawet do 200 tyś.obr./min.Oznacza to,że jej wirnik w ciągu sekundy obróci się 3300 razy!!!Jeśli po szybkiej jeździe od razu wyłączymy silnik sprawimy,że wirnik turbo wykona kilkset obrótów bez smarowania. Temperatura spalin (które napędzają turbo) dochodzi do 1000 st. C, turbina czasem rozgrzewa się do czerwoności.

Najczęstsze przyczyny uszkodzenia turbosprężarek

Bardzo rzadko zdarza się aby przyczyną awarii było wady produkcyjne. Olbrzymia większość

uszkodzeń jest efektem czynników zewnętrznych. Dlatego przed zamontowaniem kolejnej

turbosprężarki bardzo ważne jest ustalenie źródeł awarii aby zapobiec ponownemu

uszkodzeniu turbiny z powodu niesprawności zewnętrznego osprzętu turbosprężarki. Oto

główne przyczyny uszkodzeń i ich skutki:

- zanieczyszczony olej

- dochodzi do nich najczęściej na skutek stosowania niskiej jakości olejów, filtrów, a także w

efekcie zbyt rzadkiej wymiany oleju w silniku. Ten rodzaj uszkodzenia stanowi ogromne

zagrożenie dla części ruchomych turbosprężarki, powodując wycieranie się powierzchni łożysk.

Duże zanieczyszczenia powodują powstawanie bruzd i rozkalibrowanie łożysk wskutek czego

uszkodzeniu ulegają wałek i obudowa

- ograniczone smarowanie lub jego brak

- uszkodzenie może być rezultatem niedrożności układu smarowania lub utraty smarownych

właściwości oleju. Przyczynami ograniczonego smarowania są niedrożne przewody olejowe np. w

wyniku zablokowania lub ograniczenia przepływu przez źle zamontowane uszczelki. Dodatkowo

rozrzedzenie oleju przez paliwo powoduje szybkie zużycie łożysk i wałka, poprzez zwiększenie

temperatury ich pracy.

- praca w ekstremalnych warunkach

Tutaj określenie uszkodzeń jest stosunkowo łatwe, a powstaje przez zbyt wysokie ciśnienie

i temperaturę. Po tych uszkodzeniach wiele turbosprężarek nie nadaje się nawet do naprawy.

Dochodzi do utraty właściwości smarnych oleju, który zapieka się na wałku podlegając zwęgleniu

uszkadzając go bezpowrotnie. Możliwe jest również odrywanie się elementów łopatek od wirnika

gdy przekroczona zostanie wytrzymałość mechaniczna materiału z którego są wykonane jak

również ich deformacja prowadząca do gwałtownej usterki turbosprężarki.

- zanieczyszczenia w układach wydechowym i dolotowym

Dochodzi do nich w efekcie niesprawnego funkcjonowania układu dolotowego, jak też przyczyną

może być niedokładny montażu. Sól w okresie zimowym lub piasek, jak również wszelkie

zabrudzenia i zanieczyszczenia odbijając się od ścian sprężarki mogą doprowadzić do całkowitego

uszkodzenia łopatek. Także znajdujące się w kolektorze wydechowym zanieczyszczenia jak na

przykład cząstki rdzy stwarzają ogromne zagrożenie dla wirujących z wysoką prędkością łopatek

turbiny

Edytowane przez Forest
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kiedy i co wymieniać, jak jeździć, na co zwracać uwagę

Z tego co pamietam jak jeździłem dieslem to najwazniejszymi zeczami byly sprawne aku, dobre swiece żarowe i czysty filtr paliwa co by nie bylo niespodzianek przy rozruchu. Procentuje dbalosc o wymiane oleju, filtrów powietrza i ropy (maja korki spustowe ale nie wiem czy wszystkie i warto z nich korzystać ) również lanie dobrej ropy nie czerwonki, bio czy innych frytek. Diesel nie lubi wysokich obrotów a już na pewno wkręcenia go na nie kiedy jest zimny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z braku czasu, niechce mi sie czytac wszystkiego i otwierac linkow, ale jak ktos nie napisal, to:

Latem dbasz tylko o turbo....

Zima trzeba bardziej zadbac o Diesel, przede wszystkim miec zawsze mocny i dobrze naladowany akumulator, zawsze czekac az sie swiece rozgrzeja, bo jak za krotko czekasz to ci nie odpali i niszczysz swiece zarowe, zawsze przed zima sprawdza sie czy wszystkie swiece zarowe sa sprawne, jak sa duze mrozy warto zalac jakis dodatek na zime do ON. Zima zawsze wlewaj pewne i dobrej jakosci paliwo.

Nie trzeba jakos przesadnie czekac az sie Diesel rozgrzeje, tylko wiadomo te 15-30sekund starczy i mozna jechac.... :P

Teraz te Diesle sa sportowe, ale mimo wszystko nizej sie kreca, wiec trzeba sie nauczyc ze Diesel zaczyna jechac od 1500obr, a nie jak wiekszosc benzyn od 3000-4000tys/obr, bo to jest juz kres obrotow diesla.

Edytowane przez Tomaszeks_88
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

niewiem jak w Dieslu ja w m52 jak miałem wybór to kupiłem NGK były troche droższe ale takie wychodziły z fabryki.. Bosch był zamiennikiem w benzynie:)myśle że NGK bym kupił jak bym miał Diesla. Bosch jest dobry ale robi prawie wszystko..... a NGK zna się na świecach najlepiej... Ot takie moje zdanie:):-P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Według starych zasad ja użytkowałem Dizla w następujący sposób:

przed zimą zaczełem dolewać biały Denaturat (ma na celu wypalenie wody z paliwai łączy się z parafiną zawartą w ropie)

Po zapaleniu silnika odczekaćjak praca silnika stanie się (spokojniejsza cichsza i bardziej równa)

a poza tym dopuki silnik nie wejdzie na obroty nie wciska się pedału gazu ostro ( chyba że ktoś zbiera na nowe turbo)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...