Skocz do zawartości
Wasilewski Warsztat


Rekomendowane odpowiedzi

Zaciekawił ten tekst na onecie ale zaliczyłem niezłe zdziwko z tego co przeczytałem :

1. Nie "wrzucaj na luz"

W chwili rozpoczęcia hamowania wielu kierowców wciska sprzęgło i przestawia dźwignię zmiany biegów w środkowe położenie. To błąd! Podczas pracy na biegu jałowym motor zużywa paliwo. Gdy noga zostanie zdjęta z pedału gazu, a silnik pozostaje na biegu elektronika sterująca pracą jednostki napędowej odcina dopływ paliwa. W efekcie silnik nie zużyje ani grama benzyny lub oleju napędowego. Sprzęgło należy wcisnąć w chwili zatrzymywania się pod sygnalizatorem.

Cały tekst pod tym linkiem : http://moto.onet.pl/222979,7970106,1,zdjecie.html?node=27

Może ja coś nie do końca zrozumiałem , może mi to ktoś jaśniej wytłumaczyć ....

Gdy noga zostanie zdjęta z pedału gazu, a silnik pozostaje na biegu elektronika sterująca pracą jednostki napędowej odcina dopływ paliwa. W efekcie silnik nie zużyje ani grama benzyny lub oleju napędowego. :lol:happy_bmwuklon_bmw

Ja rozumiem że jak mi odetnie pompe paliwa to samochodem pozostającym na biegu w pierwszym momencie szarpnie a potem auto się zatrzyma ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Produkowane obecnie samochody palą najmniej paliwa nie podczas jazdy na luzie, ale podczas hamowania silnikiem. Dokładniej, w czasie hamowania silnikiem silnik napędzany jest przez koła pojazdu, a dopływ paliwa jest całkowicie odcięty. Paliwo zaczyna ponownie płynąć do silnika dopiero – jak podaje tygodnik Motor - w okolicach 1300 obr/min., aby uniknąć zgaśnięcia silnika. Co ciekawe, to rozwiązanie techniczne znane jest juz od 25 lat i ma zastosowanie również w autach gaźnikowych.

czesto ostatnio sie slyszy ze jazda na luzie "nie jest wskazana" a hamowanie silnikiem zmniejsza apetyt na paliwo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to nie jest do konca prawda ze nie zuzywa paliwa tu chodzi raczej o to ze zdejmujac noge z gazu elektronika odcina pompe w baku a w przewodach jeszcze masz paliwo ktore spala wiadomo przeciez ze nie bedziesz jechal 10 km na biegu ze zdjeta noga z gazu (bez tempomatu) bo sila rzeczy zadusilbys silnik poprzez hamowanie silnikiem a nie brakiem paliwa w ukladzie zasilania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co napisał autor artykułu jest całkiem prawdopodobne. Nie będę się spierał bo nie jestem pewien na 100 % ale coś tam, gdzieś tam, kiedyś tam słyszałem, że elektronika odcina dopływa paliwa a silnik (wał korbowy) jest napędzany skrzynią biegów która z kolei bierze napęd z toczących się kół. Odnośnie paliwa pozostającego w przewodach - w niczym to nie przeszkadza. Wtryskiwacz podaje dawkę paliwa poprzez sygnały dostarczane ze sterownika. Wtrysk paliwa nie nastąpi jeśli sterownik komputera tej informacji nie wyśle. Nadmiar paliwa z wtryskiwacza wraca do pompy paliwa przewodem powrotnym. Jak pisałem wczesniej nie jestem pewien na 100%, że dokładnie tak jest ale to naprawdę bardzo prawdopodobne. Oczywiście mowa tylko o sytuacjach gdy dojeżdżamy np. do skrzyżowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak :)

Na tym schemacie widac układ wtryskowy. Jest tam też ten przewód przelewowy o którym pisałem wcześniej. Paliwo cały czas jest podawane przez common rail przewodami wysokiego ciśnienia (wartośc wtrysku około 1800 barów). Iglica wtryskiwacza podaje paliwo dawkami którymi steruje komputer. Jeśli wtryskiwacz nie otrzyma sygnału z komputera paliwa nie poda a jego nadmiar przewodem powrotnym wróci do pompy paliwa.

Układ wtryskowy.jpg

Układ wtryskowy.jpg

Edytowane przez Forest
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak jest z paliwem ale to że nie jeździ sie na tzw. luzie wiedziałem jeszcze zanim przejechałem pierwsze metry jako kierowca.

Przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa.

W sytuacjach awaryjnych przy jeździe na luzie wbicie biegu może spowodowac utratę przyczepności lub zaduszenie silnika przez co uniemożliwienie wykonania manewru "kontrującego"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście mowa tylko o sytuacjach gdy dojeżdżamy np. do skrzyżowania.

nie koniecznie bo to samo jest w przypadku zjazdu z gory

ze zjazdem z górki jest podobnie kiedys o tym czytałem i pamnietam ze hamowanie biegiem ma sens powyzej 1500 czy 1700 obrotów

chodzi tu o to ze w momencie wcisniecia sprzegla czy wbiciu luzu auto zaczyna palic na godzine a hamując biegiem auto nie pobiera paliwa bo własnie jak napisał jeden z przedmłówców bierze naped z kól

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak wyuczony mechanik(diagnosta silnikowy) powiem, że jest to prawda i zawsze hamuję silnikiem lub w czasie hamowania redukuje też biegi,

tyczy się tą wszystkich silników spalinowych za których pracę odpowiada sterownik, czyli auta na gaźniku w momencie hamowania silnikiem spalają paliwo w takiej ilości jaka jest ustalona dla obrotów biegu jałowego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale sporo jednak ludzi zwlaszcza starszej daty jezdzi i twierdzi ze na "luzie" maja takie oszczednosci ze trzeba jezdzic w ten sposob i niestety nie da sie im przetlumaczyc ze to niebezpieczne bo oni wiedza lepiej no i oszczedzaja

... bo za ich czasów były gaźniki, które spalają paliwo podczas hamowania silkiem - w układach wtryskowych tego już nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pompa pracuje - ale układ wtryskowy nie podaje paliwa

Ok rozumiem , to w takim razie czy zwykła instalacja (nie sekwencyjna) odnajduje się w tym temacie odcinania czy tak samo jak w gaźnikowcach podaje cały czas paliwo ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej na przykładzie - załóżmy, ze masz rower, którego łańcuch kręci sie na "sztywno" z kołem i co sie dzieje jak przestaniemy pedałować? Poprostu wytrącamy prędkość a nie zatrzymujemy sie w miejscu czy zrywamy łańcuch. Dobrym przykładem są też motocykle żuzlowe które nie mają hamulców tylko wytracają prędkośc silnkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok rozumiem , to w takim razie czy zwykła instalacja (nie sekwencyjna) odnajduje się w tym temacie odcinania czy tak samo jak w gaźnikowcach podaje cały czas paliwo ?

musi być to sterowane podobnie jak na benzynie, czasami sygnał na wtryski gazu nie jest brany z wtrysków benzyny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogolnie w tym temacie to ile szkol tyle opinii... Mnie kiedys nawet doszly jakies informacje, ze samochod jadacy na luzie spala, uwaga :D 2 litry paliwa na godzine :D nie pamietam gdzie to bylo, ale sam tego nie wymyslilem. A moze w tym cos byc, bo np. na przykladzie mojego bialego busa wiem, ze jak hamuje nim na luzie, to bierze wiecej, ale czasem sie zapominam po prostu i wrzucam luzik. Z drugiej strony, tesc jak jezdzil Escortem to mowil, ze jak hamuje silnikiem to pali wiecej. Ale moja opinia jest jednak taka, ze hamowanie silnikiem oszczedniejsze, nawet na prawku instruktor cos mi o tym gadal.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



  • Podobna zawartość

  • Ostatnio przeglądający

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...